Contoh Teks Panyandra Pengantin Jawa Terbaru


contoh-teks-panyandra-temanten-terbaru
contoh teks panyandra pengatin Jawa terbaru

Contoh Teks Panyandra Pengantin Jawa Terbaru masih dibutuhkan dalam prosesi pernikahan Jawa. Panyandra atau panyondro bisa menambah hidup acara, sehingga pernikahan baik adat Solo maupun Jogja upacaranya menjadi terasa lebih sakral. Pernikahan adat  yang sarat dengan simbolisme dan makna bisa dinarasikan dengan panyandra.

Dalam upacara tersebut, Pranatacaranya memiliki peran penting sebagai penuntun prosesi agar berjalan lancar dan memberikan suasana yang meriah. Salah satu upaya yang dilakukan oleh Pranatacaranya adalah memberikan panyandra pada sesi-sesi tertentu.

Panyandra adalah salah satu bentuk seni sastra lisan yang populer di Jawa. Dalam konteks prosesi pernikahan, panyandra dimaknai sebagai penyampaian cerita yang menggambarkan keadaan yang sedang berlangsung, sehingga pranatacara membutuhkan contoh Teks Panyandra Pengantin Jawa Terbaru.

Panyandra biasanya disampaikan dengan menggunakan tatabahasa yang indah dan intonasi suara tertentu agar dapat memberikan kesan yang lebih hidup dan meriah. Penggunaan panyandra pada prosesi pernikahan Jawa adat Solo maupun Jogja bukan hanya sebagai bentuk hiburan semata, tetapi juga memiliki makna yang mendalam. 

Panyandra dapat menggambarkan makna dan pesan yang ingin disampaikan oleh Pranatacaranya kepada pasangan pengantin dan tamu undangan. Dalam hal ini, panyandra menjadi sarana yang efektif dalam menyampaikan pesan dan mengingatkan semua orang yang hadir akan arti penting dari pernikahan tersebut.


Baca juga: 

Berikut ini contoh teks panyandra pengantin Jawa terbaru dalam upacara panggih temanten

Teks Panyandra Mijilipun Temanten Putri (keluarnya pengantin putri dari kamar rias)


Binarung swaraning pradangga munya hangrangin, hambabar Ketawang Puspawarna. Kaya ana ganda hangambar arum katiuping samirana manda. Kawistingal jengkaring temanten putri mijil saking panti busana.

Panti  ateges papan, busana ageman, mijil saking panti busana ateges miyos saking papan ageman nedya sumarak wonten ngarsanipun para tamu manjing ing salebeting sasana pahargya.
penganten putri hangagem busana kang sarwaretna hangemba busananing garwa nata. Katon pating galebyar pating pancurat ,lamun rinumpaka ing ukara yayah sileh prenah

Hangagem puspita rinonce ingkang ukelira kasampiraken ing pamidhangan kanan, lamun katiyuping samirana kongas gandane hangebegi sajroning sasana pahargya.

Endaah edining busana hangimbuhi gandhes luwes solah bawane, lamun cinandra ical sipating jalma sawantah pan yayah Bathari Ratih ngeja wantah.

INFO PENTING: Berikut adalah contoh gendhing puspowarno pengiring panyondro mijilipin temanten putri. Anda bisa berlatih dengan memutar / memainkan video sambil membaca teks di halaman ini. Aturan yang baik saat mengiringi dengan gendhing adalah biarkan gendhing bermain dulu beberapa saat baru suara pranatacara masuk:





Teks Panyandra Praptaning Temanten Kakung (kedatangan pengantin putra)


Geteeeer pater kaya ana teja kang manter, horek sanjawineng sasana pahargya bebasan sorak hambata rubuh swarane. awit kena pangaribawane risang temanten kakung ingkang ketingal agung, ageng lan wibawa.

Temanten kakung lamun cinandra bebasan kurang candra luwih warna. Dasar pekik ing warna, dedek pidheksa pangawak pradata. Langkun-langkung sinasaban busana kang tinaretes benang kencana, sumunar agilar-gilar nanging datan hambelerengi. Saya malih hangagem dhestar hangemba nata tan ana kang kuciwa

Dampyak-dampyak para kadang kaliyan warga wandana alur selur ndalidir tan ana pedhote ingkang samya kangayap hambayangkara tindakipun temanten priya.

Wus ndungkap unggyan kang tinuju ,gya lumadi laksitaning adicara pasrah tampa.

INFO PENTING:

Adakalanya (kondisional) sebelum kedatangan pengantin putra diadakan penjemputan pengantin putra oleh Duta Pamethuk (Utusan yang umumnya terdiri dari dua orang laki-laki). Ini juga lebih baik diberikan panyandra/panyondro. Untuk contoh teksnya bisa melihat postingan saya di web ini.

Teks Panyandra Temanten Panggih / Temon


Reeep tidhem premanem, datan ana sabawane walang salisik, bebasan gegodhongan tan ebah awit samirana tan lumampah, kang kapyarsa amung swaranya pradangga lokananta ingkang munya ing sasana wiwaha, senadyan hamung lumantar swaraning pita swara. Awit sedaya kalawau kena pangaribawane kang samya binoja krama.

Tuhu wes pinesti ana titahing Gusti ingkang asipat jalu lan wanita ingkang nedya ngancik ing ngalam madya hanenggih sambut silaning akrama

nulya kumlawe astane temanten putri sarwi hambalang gantal mring temanten priya kang winastan Gondhang Kasih
Datan saranta temanten kakung gya amales hambalang gantal mring temanten putri kang winastan Gondhang tutur.

Teks Panyandra Ngancik atiga (Menginjak Telur)

Kawistara kanang antiga tinapak padha pecah sanalika dening temanten kakung. Punika asung pralampita bilih temanten kakung calon dados lantaraning tuwuh/wiji ingkang suci,pratima bangkit tata jalma,putra kinarya tetalining akrama.

Teks Panyandra Wijikan (mencuci Kaki)

Tanggap temanten putri gita-gita hanjengku mring pepadhaning keng raka,sarwi sumembah sarta hamiji pepadhaning ingkang garwa

Teks Panyandra Sinduran

Titipurna adicara panggih, tumuli lumadi adicara sinduran. Kawistara temanten kekalih sinengepan sindur ingkang kaaturaken dening ingkang Ibu. tanggapin sasmita ingkang Bapa gita-gita angasta poncoting sindur tumuli hanganthi putra temanten kekalih tumuju ing kursi palakrami.

Kawuryaaan alon-alon tindhake lan banget pangati-atine ingkang Bapa tuwin Ibu hanganthi putra temanten sekaliyan tumuju unggyan kang tinuju.Punika asung pralampita dhumateng kang binoja krama,mugi -mugi anggenipun nepusi jangkaning agesang mangun brayat anyar,tansah kebak ing pangati-ati ,datan grusa-grusu mundhak kesluru, tan milik barang kang elok jalaran keselak muluk.

Teks Panyandra Krobongan

Sesi ini ada:
  • bobot Timbang
  • tandur
  • kacar-kucur
  • dahar kembul 
sesi selanjutnya adalah

Teks Panyandra Sungkeman

Wus lengser saking palenggahan, risang temanten kakung hanganthi ingkang garwa sumarak wonten ing ngarsanipun ingkang Bapa tuwin Ibu,tumuli sumungkem lan ngabekti nyuwun idi pangestu anggenipun palakrama mugi tansah manggih bagya mulya,saget langgeng dumugi salami-laminya.

Bekti dhumateng ingkang Rama labet enget bilih ingkang rama wus sembada ngfukir jiwaraga dadya lantaraning tuwuh.
Parandene sumungkem dumateng ingkang ibu labet enget bilih ingkang Ibu wus kinarya papanig yoga brata salebeting nawa candra dasa ari, sarta hanglelithing wiwit alit dumugi akir dewasa,bebasan cilik digedhek.ke,bodho kapinterake.

Brool kanang waspa ingkang mijil saking anggenira temanten kekalih,tumibeng ing pangkone ingkang rama lan ibu kadya mutiara kang rinonce. kaladuk.e kang ngrumpaka basa bebasan banjir luh sarah waspa sajroning sasana rinengga.

Contoh teks pranatacara selanjutnya dalam mengarahkan acara panggih,krobongan, sungkeman bisa lihat disini.

Rezeki banyak mau? Begini caranya!


TERJEMAHAN TEKS BAHASA INDONESIA


PANYANDRA MIJILIPUN TEMANTEN PUTRI (keluarnya pengantin putri dari kamar rias)

Terhanyut dalam suara gending ketawang sekarteja/Puspawarna. Seperti ada aroma wangi semerbak terbawa angin. Terlihat pengantin putri sudah beranjak dari ruang ganti busana.

Panti  bermakna tempat, busana adalah apa yang dikenakan, mijil saking panti busana bermakna beranjak keluar dari tempat ruang ganti busana menuju ke hadapan para tamu di tengah pesta.
penganten putri mengenakan busana yang serba indah bagaikan busana istri raja. Terlihat bersinar-sinar dan gemebyar. bila diibaratkan tidak ada celanya semua serba pas.

Mengenakan bunga yang dirangkai disampirkan dipundak kanan. Bila tertiup angin harum baunya memenuhi seluruh ruangan jamuan/pesta.

Indah dan sesuai busana yang dikenakan menambah pesona lemah gemulai gerakannya, jika di ibaratkan seperti bukan insan manusia tetapi seorang bidadari ratih yang turun dari kahyangan.


PANYANDRA PRAPTANING TEMANTEN KAKUNG (kedatangan pengantin putra)

Bagaikan ada hembusan angin badai yang keras, suasana kalang kabut menyerbu ditengah-tengah pesta ibarat ada suara bangunan yang roboh. Semua akibat karena terkena pancaran aura sang pengantin pria yang terlihat agung dan berwibawa.

Penganten pria diibaratkan penuh kebagusan. dasarnya memang tampan, tinggi tegap badannya. Apalagi mengenakan busana yang ditenun dari benang keemasan. bersinar-sinar namun tidak menyilaukan. ditambahlagi memakai dhestar (Mahkota/peci khas Raja jawa) yang mirip para Raja yang tidak mengecawakan (semua serba sesuai)

Berjalan beriringan para saudara dan keluarga dekat lainnya sambung menyambung tidak terputus padat merayap mengiring langkahnya pengantin pria.

Sudah sampai tempat yang dituju, maka segera dilanjutkan acara selanjutnya yaitu acara serah dan terima (pasrah tampi).

PANYANDRA TEMANTEN PANGGIH / TEMON

Suasana hening dan tenang, tidak ada suara belalangpun walau seekor. ibarat daupun tidak bergerak karena anginpun berhenti bertiup. Yang terdengar hanya suara gending yang dipputar ditengah-tengah pesta. walau hanya diputar melalui kaset (pita suara) semua itu karena terkena pancaran aura yang sedang melangsungkan acara nikah.

Sungguh sudah ada garis dari Tuhan terciptanya laki-laki dan perempuan di dunia yang kemudian berjodoh

Lalu melambai tangan pengantin putri disertai melempar gantal (daun sirih) kepada pengantin pria yang dinamakan Gondhang Kasih (daun sirih yang dipegang pengantin putri disebut gondhang kasih)
Kemudian ini juga segera dilakukan pengantin pria bergegas membalas melempar gantal (daun sirih di gulung kecil) yang dinamakan Gondhang tutur.

KETIKA MENGINJAK TELUR
Sudah terlihat telur diinjak pecah seketika oleh kaki pengantin pria, itu memberi gambaran/tanda bahwa pengantin pria merupakan calon yang akan menjadi pengantar benih suci, hadirnya keturunan sebagai tali pernikahan.

KETIKA CUCI KAKI
Lalu bergegas pengantin putri segera merunduk ke kaki suami, memberi penghormatan (menyembah ala keraton) serta mencuci kaki suami.

KETIKA SINDURAN (sindur merupakan kain selendang)
Selesai acara panggih, segera dilaksanakan acara sinduran, terlihat kedua pengantin dikenakan kain sindur (selendang) yang diberikan oleh Ibu. Menerima kode tersebut, sang Bapa pun segera memegang ujung kain sindur kemudian mengiring kedua mempelai menuju kursi pelaminan.

Terlihat pelan-pelan dan penuh kehati-hatian jalannya sang Bapa dan Ibu dalam mendampingi kedua mempelai menuju tempat yang dituju. Itu memberi gambaran/tanda kepada mempelai berdua untuk senantiasa berhati-hati dalam mengarungi rumah tangga, tidak grusa-grusu (sembrono) agar tidak keliru, tidak iri dan berkeinginan dengan barang yang mewah dikarenakan ingin dipandang wah.

KROBONGAN
Sesi ini ada:
  • bobot Timbang 
  • tandur
  • kacar-kucur
  • dahar kembul 
sesi selanjutnya adalah

SUNGKEMAN
Sudah bergeser dari tempat duduk, pengantin pria mendampingi istri menuju ke hadapan Bapa dan Ibu, lalu sungkem dan meminta restu dalam pernikahannya semoga selalu menemui kebahagian dan langgeng hingga selama-lamanya.

 

Sungkem bekti kepada Bapa karena ingat bahwa bapaklah yang menyebabkan dirinya bisa ada di dunia.
sedangkan sumungkem kepada ibu dikarenakan bahwa Ibulah yang mengandung selama sembilan bulan sepuluh hari lamanya, yang merawat dari kecil hingga dewasa, singkat kata kecil dibesarkan, bodoh dipintarkan.

Mengalir air mata keluar dari mata kedua mempelai, jatuh dipangkuan Ayah-bunda seperti untaian mutiara. ungkapan yang sesuai sepertinya banjir air mata ditengah pesta.

Demikian tadi contoh teks panyandra temanten terbaru.untuk penggunaannya bisa disesuaikan keadaan dan tentunya bisa ditambah atau dikurangi sesuai kebutuhan.Sebagai pranatacara tentunya harus bisa memahami pula gending-gending yang diperlukan pada setiap sesinya.seperti:
  • mijilipun temanten putri
  • praptaning temanten kakung
  • panggih
  • krobongan
  • mapak besan
  • sungkeman
  • photo temanten
  • pambagya harja
  • panutup/purna
Untuk melihat Gending-gending yang diputar dalam pahargyan pernikahan adat jawa bisa melihat contoh-contoh gendhing prahargyan temanten 

Jika ingin mengetahui urutan acara pada pernikahan adat Jawa bisa klik di postingan saya selanjutnya. 

Sebagai MC Bahasa Jawa atau pranata cara kadang juga sering diminta untuk memasrahkan penganten atau juga menerima pasrah ataupun juga untuk pambagya harja. untuk contoh teksnya bisa diprelajari di contoh pasrah tampi

Demikian tadi contoh panyandra temanten Jawa terbaru, semoga bisa membantu

45 comments:

  1. Replies
    1. Sami-sami rakamas. mugi tansah gancar samudayanipun

      Delete
  2. Nggeh Bapa, kosok wangsulipun kula ugi ngaturaken gunging panuwun panjenengan sampun kesdu mirsani blog sepala menika. nuwun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bisa minta teks awal samapi akhir bopo... Acara tementan

      Delete
    2. Silahkan lihat postingan-postingan kami sebelunya mas. Dari awal acara, pasrah pengantin dan penampi sudah tersedia. semoga membantu

      Delete
  3. Isi wedar sabda nya sekalian dicantumkan bosku

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...matursuwun bapa.... awit tambahing ilmu...panjenengan, mugi manfaat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sami-sami rakamas. mugi-mugi kabudayan Jawi menika saget ngrembaka

      Delete
  5. Sugeng dalu Bapa, gendhing menapa ingkang pas kangge kirab penganten tumuju ing dhampar wiwaha, lan pas sinareng suluk lan panyandra. Nwn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pangapunten Bp, tembe atur waluyan. Babagan kirab temanten saget dipun aturi gending KTW. Subokastowo. Nuwun

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Bapa menawi kirab penganten sarimbit dos pundi anggen nyandra matr nuwn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dipun tengga postingan kula candakipun rakamas. nuwun

      Delete
  8. Sarujuk...kangge nguri uri budhaya jawi....supados mboten katileb kalian kawontenan ........
    Bilih pareng matur.....mnawi wonten pitakenan utawi panyaruwe ingkang sampun ngginakaken basa jawi..lan wonten ingkangkirang treb . Sagedo paring pitedah amrih prayoginipun...ngapunten menika mboten ngguroni..namung panyuwunan.....amrih prayoginipun.....sepisan malih nyuwun pangapunten..nuwun.

    ReplyDelete
  9. Matur sewun bopo mugi2 dados berkah...Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sami-sami rakamas, semanten ugi katur dhumateng panjenengan

      Delete
  10. Susunan kata kata yg sangat indah...

    ReplyDelete
  11. Dalem punika pemula, matur sembah nuwun... kanthi menika estu sanget migunani kagem sinten kemawon ...
    Sepisan malih kita aturaken gunging panuwun ingkang tanpa pepindhan

    ReplyDelete
  12. sami-sami rakamas, mugi-mugi menapa ingkang dados gegayutan panjenengan saget kasembadan

    ReplyDelete
  13. estu sanget matur sembah nuwun bapa,mugia andadosaken elmu ingkang manfaat dhateng sapada saha ganjaran mugi katampi saking gusti ingkang agung.

    ReplyDelete
  14. Matur nuwun bopo paring tambah pangertosanipun.menawi kepareng nyuwun tulodho panyondro manten manjing papan pahargyan namung sareng mboten putri piyambak kakung piyambak karono asring mpranguli sak meniko manten mplebet sambun sareng keporo busono ugi sampun mawi busono muslim/mboten gagrak jawi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nggeh rakamas, dipun tengga postingan kula wonten ing saklajengipun. maturnuwun sampun kesdu pinarak wonten ing blog sepolo menika

      Delete
  15. Nyuwun tuladha bilih badhe nyandra rawuhipun temanten sarimbit lan candra sak lajengipun

    ReplyDelete
  16. sampun wonten tuladhanipun ing artikel kula ing blog kula menika. sumangga dipun pirsani

    ReplyDelete
  17. Bapak nuwun sewu, apakah ada teks bahasa jawa untuk meminta restu ibu bapak untuk acara pengajiam sebelum menikah? Nuwun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin mengatakan sendiri tanpa bantuan pranatacara Pak..

      Delete
    2. Sampun sumadya Adimas, silahkan di Klik https://contohtekspranatacaraterbaru.blogspot.com/2019/12/contoh-teks-singkat-meminta-doa-restu.html

      Semoga bisa membantu

      Delete
  18. Condro setelah ganti busana pundi kang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah badhe dipun posting candakipun dhimas

      Delete
    2. Sampun sumadya Dhimas..Monggo klik mawon

      https://www.contohtekspranatacaraterbaru.com/2022/05/contoh-panyandra-panyondro-kirab.html?m=1

      Delete
  19. Menawi saget wonten ingkang arupi seratan ing sak lebeting pitosworo kadosto tembang jangkep lirikipun... meniko kagem ingkang nggampelaken kulo sakadang mangertosi... nuwon

    ReplyDelete
  20. Matur nuwun sewu bapak....berterimakasih semoga bisa membantu sy dlm mempelajari cara2 temu nganten jawa. Sebenarnya sy pengen ada teksnya dan cara pengucapan kalimat yang benar...maklom pak wong kulo niki pujakesuma....kelahiran tanah deli...medan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sami-sami mas. Saya menyediakan buku paket belajar pranatacara+file Gending -gending pengiring. @100.000.Silahkan hubungi WhatsApp saya jika berkenan

      Delete
  21. maturnuwun bapak
    ijin kangge referensi njih

    ReplyDelete